Igbo people, Ntekpe figure, Northeast Cross River, Nigeria

Terracotta, original pigments and traces of ritual offerings
H. 14 in./36 cm
Early 20th Century

Private collection Italy,
Photo by Alessandro Ligato and Bruce Frank
Arti delle Mani Nere All Rights Reserved

Provenance

Franco Monti Collection, Milano
Swiss Private Collection
Gall. Arte y Ritual, Ana e Antonio Casanovas, Madrid
Gall. Bruce Frank, New York

Exhibition

XXth Bruneaf, Bruxelles, 9-13/6/2010

These ntekpe figures were originally part of a family shrine that honored one of the many Igbo deities. Most Igbo households would erect at least one such shrine, usually near the entrance to the Home. The ntekpe figures were considered “children of the shrine” and its deity. Their function was to protect the inhabitants of the house and to help when needed.

“The shrines, and by extension their ceramic accoutrements, locate the indigenous deities and others imported from the Cross River, not far away to the east. They are placed at compound entrances, outside houses, in domestic gardens, as well as in small sheds of their own. Not all contain ceramic bowls or sculpture, but many do-upon the request of the deity as revealed in divination; when present the terracotta figures, ntekpe, are considered “children” of the shrine and its deity, and are there to help and protect it.”( M. Cole, 1984).

This terra cotta mother and child is exceedingly well done. The attention to detail is astounding. The mother sits proud with her elaborate coiffure and ringed neck; wearing large bangle and cowry bracelets. The child is also very detailed wearing anklets and bracelets, all symbols of wealth and importance. The surface is varied with traces of original pigments. Important to note is that there is no restoration with this object; this is rare for a terra cotta of this vintage.

Balance and formal composition of the piece, combined with its touching expressiveness, make this sculpture one of the best example among the matenity Ntekpe known.

Bibliography

-D.Ford, G.I. Jones,” The Ibo and Ibibio. Speaking Peoples of South-Eastern Nigeria”, Oxford University press, London, 1950
-H.Cole, C. Anikor, “Igbo Arts. Community and Cosmos”, University of California, Los Angeles, 1984
-F. Neyt, “Les Arts de la Benue. Aux racines des traditions”, Tielt, 1985
-AA.VV. “Arts du Nigeria”, Réunion des Musées nationaux ed., Paris,1997
-K.F.Schaedler, “ Erde und Erz. 2500 Jahre Afrikanische Kunst aus Terrakotta und Metall”, Panterra Verlag, München, 1997
-M.C. Berns, R. and K. Fardon, S. Littlefield “Central Nigeria Unmasked: Arts of the Benue River Valley” Flower Museum At Ucla, Los Angeles, 2011

Yale University Art Gallery n.0123730


Ntekpe in public and private collections

 

 

Igbo people, Ntekpe figure, Northeast Cross River, Nigeria

Terracotta, pigmenti originali e tracce di offerte rituali
H. 36 cm
Inizio XX sec.

Collezione Privata, Italia
Foto di Alessandro Ligato e Bruce Frank
Arti delle Mani Nere All Rights Reserved

Provenienza

Coll. Franco Monti, Milano
Coll. Privata, Svizzera
Gall. Arte y Ritual, Ana e Antonio Casanovas, Madrid
Gall. Bruce Frank, New York

Esposizioni

XXed. Bruneaf, Bruxelles, 9-13/6/2010

Le figure Ntekpe erano originalmente parte dell’altare di famiglia destinato ad onorare le divinità degli Igbo. La maggior parte delle famiglie Igbo erigevano almeno uno di questi altari, di solito vicino l’ingresso della casa. Le ntekpe erano considerate divinità in quanto “figli dell’altare”. La loro funzione era quella di proteggere gli abitanti della casa e dare loro aiuto quando necessario.

 
 

“Gli altari ed i loro corredi ceramici sono testimonianza delle divinità locali e di quelle importate nelle vicinanze ad est del Cross River. Gli altari sono collocati all’ingresso,  fuori dalle case, nei giardini domestici, così come in piccoli edifici di proprietà. Non tutti gli altari hanno contenitori di ceramica o sculture; su richiesta del divinatore, molte famiglie provvedono a decorare l’altare, come rivelato nel corso della divinazione. Quando presenti le figure in terracotta ntekpe, sono considerate “figli” dell’altare e sono le divinità della protezione e dell’aiuto.” ( M.Cole, 1984)

Questa maternità in terracotta è estremamente ben fatta. L’attenzione al dettaglio è stupefacente. La madre si siede fiera esibendo la sua elaborata coiffure ed il collo ornato di anelli; le braccia sono ricoperte da grandi bracciali e braccialetti arrotolati. Il bambino, finemente modellato, indossa anch’esso cavigliere e bracciali, simboli di ricchezza ed elevato rango sociale. La superficie della scultura è variegata con tracce di pigmenti originali. Importante e raro è il fatto che, pur essendo una terracotta di vecchia produzione, non presenti alcun restauro.

L’equilibrio e la compostezza formale di questo oggetto, uniti alla sua commovente espressività, rendono questa scultura uno degli esempi meglio riusciti tra le materità Ntekpe conosciute.


Ntekpe in MET collection

Bibliografia

-D.Ford, G.I. Jones,” The Ibo and Ibibio. Speaking Peoples of South-Eastern Nigeria”, Oxford University press, London, 1950
-J.S. Boston, “Ikenga figures among the north-west Igbo and the Igala”, The Federal Department of Antiquites Lagos, Nigeria, London, 1977
-H.Cole, C. Anikor, “Igbo Arts. Community and Cosmos”, University of California, Los Angeles, 1984
-F. Neyt, “Les Arts de la Benue. Aux racines des traditions”, Tielt, 1985
-AA.VV. “Arts du Nigeria”, Réunion des Musées nationaux ed., Paris,1997
-K.F.Schaedler, “ Erde und Erz. 2500 Jahre Afrikanische Kunst aus Terrakotta und Metall”, Panterra Verlag, München, 1997
-M.C. Berns, R.and K. Fardon, S. Littlefield “Central Nigeria Unmasked: Arts of the Benue River Valley” Flower Museum At Ucla, Los Angeles, 2011

Opera registrata alla Yale University Art Gallery,
Numero di archivio 0123730

a cura di Elio Revera

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